Tehonrakentajat.fi – tehoa digitaaliseen markkinointiin

Digitaalinen markkinointi vuonna 2020 käsittää suuren määrän erilaisia kanavia ja keinoja. Vaikka kuka tahansa osaa perustaa firmalleen blogin tai sometilin, vaatii vierailijamäärän ja konversioiden kasvattaminen suunnitelmallisuutta ja resursseja.

Niin sanottu ostovallankumous on kasvattanut asiakkaan valtaa. Online-kuluttaja ei enää ole yksisuuntaisen mainonnan kohde, vaan hakee tietoa aktiivisesti ja osallistuu yhteisöihin vertailemalla, jakamalla, suositelemalla ja kritisoimalla. Digitaalisen markkinoinnin kanavat ovat myös myynnin kanavia, asia jota ei vielä kaikissa organisaatioissa ole hoksattu.

Tehokas markkinointi vaatii tiedon hyödyntämistä eli analytiikkaa. Tykkäysmäärät yksinään eivät kerro siitä miten tehokkaasti sisältö tuottaa myyntejä. Dataa saadaan reaaliaikaisesti mikä mahdollistaa nopean reagoinnin ja A/B testauksen.

Digitaalisen markkinoinnin hinnoittelu on hyvin tapauskohtaista, ja vertailu on hankalaa. Alkuun pääsee kuitenkin hyvin pienelläkin budjetilla. Esimerkiksi ostettuja mainoksia sosiaalisessa mediassa voi testailla pikkusummalla. Toisaalta hakukoneoptimointi on pidempiaikainen projekti, jota yleensä toteutetaan kuukausihinnalla.